مقالات

آنچه که باید راجع به بلبرینگ اتومبیل بدانیم

آنچه که باید راجع به بلبرینگ اتومبیل بدانیم

بلبرینگ اتومبیل  یک قطعه در خودرو است که حرکت نسبی را به حرکت مورد نظر محدود می کند و اصطکاک بین قطعات متحرک را کاهش می دهد. برای مثال ، طراحی یاتاقان ممکن است حرکت خطی آزاد قسمت متحرک یا چرخش آزاد در اطراف یک محور ثابت را فراهم کند. با کنترل بردارهای نیروهای عادی که روی قسمتهای متحرک تحمل می کنند ، ممکن است از حرکت جلوگیری کند. بیشتر یاتاقان ها با به حداقل رساندن اصطکاک، حرکت مورد نظر را تسهیل می کنند. یاتاقانها بسته به نوع کارکرد، حرکات مجاز یا جهت بارها (نیروها) که روی قطعات اعمال می شوند، به طور گسترده طبقه بندی می کنند.

یاتاقان های چرخشی اجزای چرخشی مانند شفت ها یا محورها را درون سیستم های مکانیکی نگه می دارند و بارهای محوری و شعاعی را از منبع بار به سازه ای که از آن پشتیبانی می کند منتقل می کند. ساده ترین نوع تحمل ، یاطاقان ساده ، شامل یک شافت است که در یک سوراخ چرخانده می شود. روغن برای کاهش اصطکاک استفاده می شود. در یاتاقان توپ و یاتاقان غلتکی ، برای کاهش اصطکاک ، عناصر نورد مانند غلتک یا توپ با مقطع دایره ای بین ژورنال های مونتاژ بلبرینگ قرار گرفته اند. طیف گسترده ای از طرح ها تحمل وجود دارد که باعث می شود خواسته های برنامه بطور صحیح برای حداکثر بهره وری ، قابلیت اطمینان ، دوام و عملکرد برآورده شود.

اصطلاح “تحمل” از فعل “تحمل” گرفته شده است ؛ بلبرینگ یک عنصر ماشین است که به یک قسمت اجازه می دهد قسمت دیگری را پشتیبانی کند. ساده ترین یاتاقان ها ، بلبرینگ های سطحی ، برش خورده یا قسمتی از آن هستند که دارای درجه های مختلف کنترل بر فرم ، اندازه ، زبری و موقعیت سطح هستند. یاتاقان های دیگر دستگاه های جداگانه ای هستند که در قسمتی از دستگاه  نصب می شوند. بلبرینگ های پیشرفته برای درخواست های بسیار دقیق دستگاه های بسیار دقیق هستند. ساخت آنها نیاز به برخی از بالاترین استانداردهای فناوری فعلی دارد.

انواع بلبرینگ

آنچه باید در مورد بلبرینگ اتومبیل بدانیم (انواع بلبرینگ)

حداقل 6 نوع یاتاقان متداول وجود دارد که هر یک از آنها بر اساس اصول مختلفی کار می کنند:

بلبرینگ ساده ، متشکل از یک شافت که در یک سوراخ چرخانده می شود. چندین سبک خاص وجود دارد: بوش ، تحمل ژورنال ، بلبرینگ ، تحمل تفنگ ، بلبرینگ کامپوزیت.
بلبرینگ عنصر نورد ، که در آن عناصر نورد که بین نژادهای چرخشی و ثابت قرار گرفته اند ، از اصطکاک کشویی جلوگیری می کنند. دو نوع اصلی وجود دارد:
یاطاقان توپ ، که در آن عناصر نورد توپ های کروی هستند.
یاتاقان غلتکی ، که در آن عناصر نورد غلتک های استوانه ای ، برآمدگی و کروی هستند.
بلبرینگ جواهرات ، یاتاقان ساده که در آن یکی از سطوح بلبرینگ از یک ماده جواهر شیشه ای فوق سنگی مانند یاقوت کبود برای کاهش اصطکاک و سایش ساخته شده است.
بلبرینگ سیال ، بلبرینگ غیرقابل تماس که در آن بار توسط یک گاز یا مایع پشتیبانی می شود (یعنی یاتاقان هوا).
بلبرینگ مغناطیسی ، که در آن بار توسط یک میدان مغناطیسی پشتیبانی می شود.
بلبرینگ خمشی ، که در آن حرکت توسط یک عنصر بار که خم می شود پشتیبانی می شود.

حرکات

حرکات رایج مجاز توسط بلبرینگ ها عبارتند از:

چرخش شعاعی به عنوان مثال چرخش شافت؛
حرکت خطی به عنوان مثال کشو؛
چرخش کروی به عنوان مثال اتصالات توپ و سوکت؛
حرکت لولا به عنوان مثال درب ، آرنج ، زانو.

اصطحکاک

کاهش اصطکاک در یاتاقان ها اغلب برای کارآیی ، کاهش سایش و تسهیل استفاده طولانی در سرعت های بالا و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و خرابی زودرس بلبرینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اصل ، یاتاقان می تواند با توجه به شکل ، مواد خود ، یا با وارد کردن و حاوی مایعی بین سطوح یا جدا کردن سطوح با یک میدان الکترومغناطیسی ، اصطکاک را کاهش دهد.

معمولاً با استفاده از کره یا غلطک یا با ایجاد یاتاقانهای خمشی ، مزیت بیشتری کسب می کند.

توسط مواد: از طبیعت مواد تحمل استفاده شده بهره برداری می کند. (به عنوان مثال می توان از پلاستیک هایی استفاده کرد که اصطکاک سطحی دارند.)
توسط مایعات: از چسبندگی کم لایه ای از مایعات مانند روان کننده یا به عنوان یک ماده تحت فشار برای جلوگیری از لمس این دو قسمت جامد یا کاهش نیروی طبیعی بین آنها استفاده می کند.
توسط فیلدها: از میدانهای الکترومغناطیسی مانند میدان مغناطیسی برای جلوگیری از لمس کردن قطعات جامد استفاده کند.
فشار هوا: از فشار هوا برای جلوگیری از لمس قطعات جامد استفاده می کند.

ترکیبی از این حتی می تواند در همان بلبرینگ استفاده شود. نمونه ای از این موارد در جایی است که قفس از پلاستیک ساخته شده است ، و غلطک ها / توپ ها را از هم جدا می کند که به دلیل شکل و پایان آنها اصطکاک را کاهش می دهد.

سرعت بلبرینگ

آنچه باید در مورد بلبرینگ اتومبیل بدانیم (سرعت بلبرینگ)

انواع یاتاقان های مختلف محدودیت سرعت کارکرد متفاوتی دارند. سرعت معمولاً به عنوان حداکثر سرعت سطح نسبی مشخص می شود که غالباً فرکانس در ثانیه یا متر بر ثانیه مشخص می شود. یاتاقان های چرخشی به طور معمول عملکرد را از نظر محصول DN توصیف می کنند که در آن D قطر متوسط (اغلب در میلی متر) بلبرینگ و N سرعت چرخش در چرخش در دقیقه است.

به طور کلی بین انواع تحمل ها دامنه سرعت قابل توجهی وجود دارد. یاتاقان های ساده معمولاً فقط با سرعت های پایین تری عمل می کنند ، یاطاقان element های عناصر نورد سریعتر هستند ، به دنبال یاطاقان fluid های مایع و در نهایت یاطاقان magn های مغناطیسی که در نهایت با غلظت نیروی گریز از مرکز بر مقاومت مواد محدود می شوند.

سفتی و سختی

منبع دوم حرکت ، خاصیت ارتجاعی در خود بلبرینگ است. به عنوان مثال ، توپ های موجود در یاتاقان توپ مانند لاستیک سفت هستند و زیر بار از دور تا شکل کمی صاف تغییر شکل می یابند. این مسابقه همچنین الاستیک است و در حالی که توپ روی آن فشار می یابد ، یک دندانه کوچک ایجاد می شود.

سختی یاتاقان به این صورت است که فاصله بین قطعاتی که توسط آن جدا می شوند با بار اعمال شده متفاوت است. با یاتاقان های عنصر نورد این به دلیل فشار توپ و مسابقه است. با یاتاقانهای سیال به دلیل چگونگی تغییر فشار سیال با شکاف متفاوت است (در صورت بارگذاری صحیح ، یاتاقانهای مایع معمولاً از یاتاقانهای عنصر نورد سخت تر هستند).

طول عمر

طول عمر تحمل عناصر نورد با بار ، دما ، نگهداری ، روانکاری ، نقص مواد ، آلودگی ، جابجایی ، نصب و سایر عوامل تعیین می شود. این عوامل همه می توانند تأثیر معنی داری بر تحمل سختی داشته باشند. به عنوان مثال ، با تغییر نحوه نگهداری یاتاقانها قبل از نصب و استفاده ، عمر سرویس یاتاقانها به طرز چشمگیری افزایش یافت ، زیرا لرزش در حین ذخیره سازی باعث خرابی روان کننده می شود ، حتی اگر تنها بار روی یاتاقان ها وزن مخصوص به خود باشد. خسارت ناشی از آن اغلب نادرست  است. تحمل طول عمر متفاوت است زیرا ساختار و آلودگی میکروسکوپی حتی در جاهایی که از نظر ماکروسکوپی یکسان هستند تفاوت زیادی دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =