مقالات

انتخاب یک لنت ترمز مناسب و زمان تعویض آن

انتخاب یک لنت ترمز مناسب و زمان تعویض آن

اگر به هنگام ترمز گرفتن صدای ناخوشایندی می شنوید آن را جدی بگیرید. هر چند که بعضی از لنت های امروزی هم به خاطر کیفیت پایین صدای ناهنجاری تولید می کنند، اما مهمترین نشانه ای که برای تعویض لنت ترمز وجود دارد، ابتدا سرعت عملکرد ترمز خودرو است.

یعنی اگر وقتی که ترمز می گیرید، مجبورید تا آخرین حد پدال ترمز، بر روی آن فشار وارد کنید و یا اینکه مسافت زیادی را پس از اینکه ترمز گرفته اید را طی کنید، تا خودروتان بایستد، پس حتما نیاز به بازدید لنت ها در اسرع وقت خواهید داشت.

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر لنت ترمز نیاز به تعویض داشته باشد و شما آن را به تعویق انداخته و به فرصت دیگری موکول کنید امکان دارد علاوه بر خرابی لنت، به دیسک و کاسه چرخ و آسیب وارد شده و یا دچار تاب خوردگی شوند.

البته باید گفت در بیشتر اتومبیل های امروزی سیستم هشداری در اتومبیل تعبیه شده که فرسایش لنت را به شما خبر داده و به موقع شما را نسبت به تعویض لنت ترمز آگاه می کنند.

انتخاب یک لنت ترمز مناسب و زمان تعویض آن – اتوکلینیک رضایی

انتخاب یک لنت مناسب برای خودرو

پیشنهاد می کنیم ابتدا لنت هایی را انتخاب کنید که شرکت سازنده خودرو آن را ویژه ی همان خودرو طراحی کرده و ساخته است. معمولاً اینگونه لنت ها گزینه ی خوبی برای خودروهای درون‌ شهری به شمار می آیند. زیرا در دماهای پایین عملکرد خوبی داشته و از دوام مناسب هم برخوردارند و در بیشتر موارد بی صدا هم هستند.

این بدین معنی است که، مثلاً اگر در روی خودروی شما از لنت ارگانیک به صورت استاندارد از طرف شرکت سازنده نصب شده است، شما هم از همین نوع کمک بگیرید. اما اگر بخواهید به هر دلیلی از این قاعده پیروی نکنید، می توانید از لنت های نرم تر و مرغوب استفاده کنید.

هرگز به دنبال لنت های ارزان قیمت نروید؛ زیرا در این صورت دیسک های اتومبیل شما زودتر از حد معمول خورده شده و قابلیت ترمزگیری در حد مطلوب را نخواهد داشت.

اما اگر به دلایل دیگر نمی خواهید از این نوع لنت ترمز استفاده کنید، می توانید از لنت های با کیفیت و مرغوبی که در بازار موجود است مانند، لنت های سرامیکی و یا نیمه فلزی استفاده کنید.

اما شرکت‌های خودروسازی هنوز هم در تلاشند تا بتوانند صدای لنت ها را در هنگام ترمز گیری باز هم کمتر کنند و قابلیت‌های ترمزگیری را افزایش دهند. حتی ابتکاراتی را هم در این زمینه داشته اند: مانند شیار زدن، به کار بردن صفحات عایق،خار فنرهای مخصوص، پخ زدن و…

شیار به وجود آمده بر روی لنت ترمز باعث تغییر فرکانس و ارتعاش کمتر(حاصل از ترمز گیری می شود) همچنین وجود شیارهای عمودی و مورب بر روی لنت ها باعث به وجود آمدن محلی برای از بین رفتن گازهایی می‌شود که از حرارت بالای هنگام ترمزگیری حاصل می شود و بدین ترتیب از کم شدن راندمان در موقع گرفتن ترمز هم جلوگیری خواهد شد.

وجود فنرها و سیم ها هم باعث جذب لرزش‌ها و ارتعاشات لنت شده و لنت را در جای خود به خوبی نگه می‌دارد. پخ های کنار لنت ترمزهم به همین منظور، یعنی کاهش صدا در روی لنت و افزایش فشار عمودی آن بر سطح دیسک و کم کردن سطح مقطع لنت، باعث بهبود بخشیدن در ترمز گیری خواهد شد.

پخ لبه های لنت نیز باعث کم شدن ارتعاش می شوند. اگر می خواهید بدانید که بر روی خودروی شما از لنت‌های Nao استفاده شده است یا نه؟ می‌توانید از این آزمایش استفاده کنید. لنت را با یک آهنربا چک کنید. اگر لنت به آهنربا عکس العمل نشان نداد، معلوم می‌شود که در این لنت از ذرات آهن استفاده نشده است.

انتخاب یک لنت ترمز مناسب و زمان تعویض آن – اتوکلینیک رضایی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 9 =